Zdrava prehrana v drugi polovici življenja


Staramo se počasi in skoraj neopazno, zato navadno spregledamo spremembe v našem presnavljanju hrane. Sodobna prehranska znanost nam svetuje, da te spremembe upoštevamo že pri štiridesetih letih starosti, in sicer s preusmeritvijo prehrane tako glede njene sestave kot tudi glede njene energijske vrednosti. Sedanja starejša generacija nosi veliko bolezenskih posledic nezdravih prehrambenih navad iz preteklih desetletij, ko je poraba maščob, sladkorja in soli daleč presegala človekove dejanske potrebe.
Z leti se človek manj giblje in zato tudi manj potrebuje. Modernizacija delovnih mest in motorizacija nam prihranita marsikateri gib in korak. Brez zmanjšanja prvotnih obrokov se nam zato v drugi polovici življenja začnejo vidno nabirati odvečne telesne maščobe. Zlasti ženske v srednjih in starejših letih so izpostavljene takšni debelosti bolj kakor moški. Kadar se temu bremenu pridružijo še razne bolezni, se to razume in sprejme kot starostni pojavi, pred katerimi smo brez moči, skrb za zdravljenje pa prevzamejo zdravniki in zdravilišča.
Sodobni prehranski strokovnjak in zdravnik za notranje bolezni dr. Bruker se odločno bori proti razširjenemu mnenju glede povezave bolezni s staranjem. Sam ima že preko 80 let in meni, da imajo tako imenovane starostne bolezni opraviti s človekovo starostjo le toliko, kolikor potrebujejo za svoj razvoj več desetletij, zato se pojavijo navadno šele takrat, ko je človek starejši. Je odločnega mnenja, da bolezni ne pridejo s starostjo, ampak v starosti.
Bolezni, ki so starostno pogojene, si po prepričanju dr. Brukerja napačno razlagamo kot usodno povezane s starostjo. Kot da se nikakor ne bi mogli izogniti bolezenski usodi in trpljenju. Le v razumevanju vzrokov bolezni, t.j. desetletja trajajočih prehranskih napak in primanjkljaja nekaterih pomembnih snovi vidi ta zdravnik izhod, v preprečevanju tako imenovanih starostnih bolezni. Napačne razlage, prikrivanje pravih, se pravi prehranskih posledic in pasivno sprejemanje starostnih bolezni pa vodijo še naprej do usodnega pomanjkanja ustreznih snovi in do tistih bolezenskih stopenj, ko ozdravljenje zares postane nemogoče.
Prehranski poskusi na podganah pod vodstvom prof. Wernerja Kollatha so pokazali, kako težko je odkriti in dokazati povezave med pomanjkljivo prehrano in njenimi posledicami, boleznimi. Kot prvemu prehranskemu raziskovalcu mu je uspelo dokazati zdravstvene posledice rafinirane, denaturirane hrane, posledice, ki jih zmotno štejejo za starostne bolezni, za obrabo organizma. Kar se je pokazalo pri nezadovoljivo hranjenih podganah po enem letu, je bilo popolnoma enako bolezenskim posledicam nezdrave prehrane pri človeku po tridesetem letu.
Ta časovna doba je za človeka srednjih let zelo pomembna in je ne bi smel prezreti. Od teh ugotovitev izhaja priporočilo, daje treba o svoji prehrani razmišljati že dovolj zgodaj ter jo še ob pravem času ustrezno spremeniti – še preden se pojavijo tako imenovane starostne bolezni. Prehranske navade pa je mogoče spremeniti v vsaki življenski dobi.
Zdrav človek v drugi polovici življenja ne potrebuje nikakršnih diet. Gre predvsem za pravo mero in izbiro hrane. S tem si lahko zelo izboljšamo in podaljšamo življenje.
V starejših letih sta nam za zavestno in kakovostno življenje potrebna predvsem zdravje in z njim povezana pozitivna vitalnost, s katero svoje življenje vodimo. Ob polovičnem zdravju je človek za marsikaj lepega prikrajšan. Zdravje je precej odvisno od našega načina življenja, življenskega reda, pozitivnega duševnega počutja in navsezadnje tudi temelja – naše prehrane. So stvari, ki jih pri najboljši volji sami ne moremo spremeniti, a pri hrani to ne drži: sami in dovolj zreli odločamo o njeni kakvosti. Z izbrano zdravo prehrano in ustrezno količino si že desetletja krojimo dolžino življenja, z njo pa tudi daljšo življensko vitalnost, telesno in duševno svežino, zdravo starost.

Marija Omahen: Recepti za biohrano. Založba Ara 1994

4 Responses to “Zdrava prehrana v drugi polovici življenja”

  1. neni Says:

    najprej en lep pozdravček!
    cel vikend že brskam po internetu na temo kandida….in zdej najdem še tale blog-super!
    prebrala vse poste🙂

    no, tut jst mam črevesne motnje(napenjanje, plini, driska, spahovanje), tako močno, da je začelo vplivat na moj način življenja-izogibam se druženju s prijatelji, po kosilu včasih lahko cel dan ležim in me zvija in laufam na wc in nazaj(kar me prav izčrpa), navadno po kosilu sploh ne morem imet spolnih odnosov, tudi želja po le teh se je zmanjšala(se mi zdi), kar naprej sem utrujena.
    kakšni dve leti nazaj sem imela zelo pogoste težave s hemoroidi, vendar se je na srečo to nekak umirilo
    pred letom dni sem imela 3 mesece skupaj drisko-šla sem na gastro in kolonoskopijo vendar niso nič pogruntali
    tudi zredila sem se

    ta vikend sem malo začela brskat po internetu in naletela na tole kandio-sej ne rečem, da je to moja težava…imam pa kar nekaj simptomov…in če lahko na tem področju kaj naredim s samozdravljenjem in dieto – škodit mi najbrž ne more

    nekako sem se odločila, da bom črtala vse sladko, belo moko oz. pšenico, sadje, mleko in druge posamezne stvari, ki jih ne priporočajo

    brala sem par člankov in so me malo zmedli…vendar sem se odločila, da mesa(razen svinjskega) ne izločim, tudi brez jogurta ne morem živet
    poskusila bom omejit OH (vendar ne tako striktno kot vi-kakšni sojini špageti bojo sigurno na jedilniku)

    prijateljica hodi na bioresonanco (ima grozne težave z alergijo na koži)
    in bom malo po njeni dieti poskusla…le da bom jedla jogurte

    zdej bi si rada sposodla knjigo…vendar je v vseh knjižnicah izposojena
    a jo priporočata kupit?
    (bom kr v dvojini vaju naslavljala🙂

    odločam se tudi med grenofitom, dido in florazym
    ne bi pa rada vse naenkrat kupila (sem študentka in z omejenim budgetom)
    kaj bi priporočala?

    malo mi je žal…da nisem začela po netu prej brskat…ker so prejšnji teden imeli v dm 15% popusta na vso hrano…in baje se da tam najti kar nekaj stvari

    no, kolegica mi je povedala da imajo v Kalčku kekse iz kamuta in nej bi vsebovali same takšne stvari ki naj bi jih mi lahko jedli…imajo sladkast okus, vendar ne vsebujejo sladkorja
    sam tolk za info…če vama primankuje sladkega🙂

    no, jst sem se precej razpisala…brez zamere…upam, da se lahko vama pridružim pri klepetu
    pa tudi na kakšno pomoč oz. ideje upam…ker sem zdej s svetlobno hitrosjo padla not in sem čisti začetnik
    (držim se že dva dni)… jupi!!!!🙂

    zaenkrat je to…se bom pa sigurno kaj javljala

    lep in uspešen začetek tedna želim

  2. neni Says:

    no, mogoče moj komentar ni ravno za pod tale post…je pač zadnji in sem ga kr sem pripela🙂

  3. Antony Nowak Says:

    Pozdravljena neni.

    Res je, tudi jaz sem bil na začetku precej zmeden, ko sem bral toliko različnih mnenj o kandidi. Še posebej je bila zmeda v poglavju Diete. Eni pravijo, da se to in to ne sme, drugi pa prav to priporočajo.
    Dejstvo je, da mora vsak sam ugotoviti svojo dieto. Jaz sem enkrat imel precejšnje težave, ko sem jedel indijske oreške, Dolores pa pravi, da z njimi nima nikakršnih težav. Sama boš morala malo eksperimentirati in ugotoviti svoj spisek.
    Kar se mesa tiče, sem jaz izločil vse že veliko prej, kot sem vedel za kandido. Zdaj pa sem nazaj uvedel ribe.
    Tudi jogurte in druge mlečne izdelke jaz lahko jem, vendar precej restriktivno. 0,2 l jogurta npr. ali 200g skute. Če jem več ni v redu. Postanem lenoben, postan – kar obsedim kje in odvegetiram nekaj časa.
    Knjigo Resnice in zmote o kandidi vsekakor priporočam. Je najboljša, kar sem jih jaz imel priliko prelistati ali prebrati doslej, čeprav ima nekatere svoje finte. Tri četrt knjige odsvetuje sladko ali OH, potem pa med recepti najdeš tudi recepte sladic ali testenin. Ne vem kako drugi sotrpini prenašajo tako hrano, ampak meni ne znese.
    Jaz sem jo prebral dvakrat in precejkrat grem še kaj preverit vanjo, tako da mi kar prav pride, da sem jo kupil.
    Kupil sem tudi Ukrotite kandido, ki pa je manj uporabna. Napisala jo je neka gospa, ki se je sama borila s kandido in potem opisuje svoje izkušnje. Nekako tako kot kakšen blog, samo bolj izrazito komercialno. Reklamira precej prehranskih dodatkov in daje občutek, da vsak dan poje vsaj kakšno kilo tablet. Vsak dodatek priporoča in ga redno jemlje. Verjetno gre za dogovor s ponudnikom preparatov in je za takšno vsebino kaj pokasirala. Knjiga je na začetku vsakega poglavja opremljena z golimi slikami – akti. Slike same so mi kot moškemu lepe, vendar ne vem kakšno zvezo ima to s kandido. Zato pomislim, da gre še za en cenen marketinški pristop.

    Dilema Grenifit, dida in FloraZym:
    Dide ne poznam, zato ne morem komentirati.
    Grenifit pa ima drugačen namen kot FloraZym. Grenifit uničuje bakterije in glivice, FloraZym pa je probiotik. Grenifit uničuje kandido, Florazym pa namesto kandide v črevesje naseljuje seve zdravih probiotičnih kultur. Z enim torej uničujemo kandido, z drugim pa jo izpodrivamo.
    Jaz sem na začetku jemal precej veliko dozo Grenifita, kar se mi je pokazalo slabo oz. zelo slabo. Simptomi so kar vztrajali. Potem sem popolnoma prekinil z Grenifitom in nadaljeval samo s probiotiki in klamatskimi algami. Učinek je super.
    Knjiga Resnice in zmote pravi, da je dobro najprej popraviti stanje v prebavnem procesu (s probiotiki) in šele potem napasti kandido (z Grenifitom npr.). Tak namen imam tudi jaz. Zdaj jemljem probiotike in klamatske alge (te so za razkisanje, ki se ustvarja z prekomernim uživanjem maščob in beljakovin), kasnje pa imam namen spet začeti z Grenifitom v manjši dozi.

    Iz svoje izkušnje ti lahko svetujem predvsem naslednje:
    Zaljubi se v izboljšanje počutja in stanja, ki ga boš (ko ga boš) dosegla in se drži diete, ki si jo boš dotlej izoblikovala.
    Na eni strani imaš (oz. imam jaz, če govorim iz svoje izkušnje) jedilnik s sladkarijami, kruhom, marmeladami, medom (…uh), na drugi strani pa odlično počutje lahke energije. Občutje, ko lahko delam in sem zelo ustvarjalen. Stanje polne ustvarjalnosti in lahkosti. Odsotnost hemoroidov in zoprne srbečice. In tega drugega ne dam zato, da bi dobil prvo. Nikoli. In tega se držim kot klop. Ko me zvije, ko otroci jedo med ali marmelado na kruhu, vem da je treba čim prej pojesti nekaj energetskega, kar lahko in bo minilo. In že dva meseca se nisem prekršil. Varujem se javkanja za tistim kar ne smem in se navdušujem nad tistim, kar sem dobil. In tako gre.

    Če te še kaj zanima, pa kar vprašaj. Namen tega bloga je, da začetniki dobijo izkušnje in odgovore na katero od vprašanj, ki jih mučijo.

  4. Dolores Says:

    cau

    samo na kratko, ker se zadnje tedne utapljam v delu😉

    glede sladkarij in tistih kekosv, ki jih pises neni, preglej ce res ne vsebujejo sladkorja ali nadomestka, ker tudi fruktoza (oz sadni sladkor) ni ok, dvomim da bi bili keksi sladki brez kakrsnega koli dodatka

    sem pa sama odkrila dve sladki stvari, ki mi ne povzrocata tezav in sicer, rizev pudin, ki ne vsebuje nobenega sladkorja in pa energijsko ploscico iz spara (s buget), ki je pravtako brez sladkorja, te sicer se nisem testirala jo pa imam namen v kratkem testirati

    glede dida teblet, jaz jih jemljem, ampak ne morem rect da je opazena kaksne sprememba, mogoce niti ne vem, skodit ne more, ker vsebuje vse kar unicuje kandido (cesen, cimet,….)

    drugace jaz jem OH (sploh polnozrnate testenine, sojine rezance, tofujeve rezance, proseno kaso, ajdovo moko, polnozrnat ali pirin kruh brez kvasa) ampak jem v manjsih kolicinah, recimo samo kot prilogo zelenjavi
    zjutraj jem tudi kosmice, ampak pazim da skupaj cez cel dan ne pojem vec kot 30-50 g OH (ze to je skoraj prevec, ampak sem ze prevec shujsala in si ne zelim vec)

    sem pa drugace tretnutno zbolel in morem biti 10 dni na antibijotikih, tako da mislim, da bo teh 10 dni iznicilo cele moje 3 mesece dijete, ampak na zalost brez ni slo, ker so bile bolecine prehude
    zato bom zacela hoditi na bioresonanco, da se mi potem cimprej popravi stanje s kandido

Leave a Reply

